BP krijgt klappen op het internet

Niet milieuorganisaties roepen op tot een boycot van BP, maar de boodschap verspreidt zich via Facebook en Twitter.

Het duurde even, maar de anti-BP sentimenten onder de (nu nog vooral Amerikaanse) bevolking nemen toe. Het falen van ‘ultieme’ reddingspoging Top Kill, heeft ze een flinke zet gegeven. En met ook nog een paar orkanen in de Mexicaanse Golf in het vooruitzicht neemt het burgerprotest toe. De grootste ‘Boycott-BP’-pagina op Facebook had gisteren ongeveer 230.000 leden, en groeit vooral de laatste dagen snel. Daarnaast zijn er nog tientallen andere sites die oproepen om BP te boycotten, tot het lek is gedicht. Internetters zijn boos, omdat de oliemaatschappij volgens hen te langzaam is met oplossingen voor het olielek, het publiek voorliegt, de ramp minder erg voordoet dan-ie is.

Niet eerlijk
Opvallend is dat de oproep om te boycotten, niet van milieuorganisaties komt, maar via social media. Alleen de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie Public Citizen, roept op tot een boycot. Milieuorganisaties als Greenpeace en Friends of the Earth (in Nederland Milieudefensie), roepen niet op tot een boycot. Zij zijn zelfs opvallend mild over het voortdurende falen van BP.

Het is niet eerlijk om alleen BP te pakken, vindt Milieudefensie. ‘Alle oliemaatschappijen hebben boter op hun hoofd. Andere maatschappijen nemen ook grote risico’s’, zegt Geert Ritsema van Milieu Defensie: ‘Zij kunnen net zo goed zulke ongelukken veroorzaken. Wij willen er niet een maatschappij uitpikken.’

Greenpeace vindt het verstandiger om problemen structureler aan te pakken, zegt Joris Thijssen, van de organisatie. Als het gaat om BP, is Greenpeace al wel klaar. ‘BP moet alles zoveel mogelijk opruimen, en betalen voor de schade. Het punt is dat Obama dat allemaal al gezegd heeft. Onze taak is wat dat betreft volbracht.’



Protesterende Facebookers en Twitteraars zijn minder mild. Zij vinden BP ‘evil’ en willen met mond-tot-mond reclame het boycotidee verspreiden. Of ze bespotten de oliemaatschappij. Dat doet BPGlobalPR bijvoorbeeld, een twitteraar met meer dan 93.000 volgers, die het pr-beleid van BP parodieert: ‘We are very upset that Operation Top Kill has failed. We are running out of cool names for these things.’

Voorbijrijdende klanten
De grootste boycotpagina op Facebook is opgericht door een Amerikaan. Hij roept op alle BP-producten te boycotten, in de VS, maar ook daarbuiten. Sommige protesten zijn ook zichtbaar op straat. In Minneapolis was bij een snelweg een spandoek te zien, met de tekst ‘Boycot BP’. Ook zijn er protesten bij tankstations. BP zelf wil nog niet van een massale boycot weten. Maar volgens sommige lokale media hebben BP- stations al wel last van voorbijrijdende klanten. In een krant uit Ohio komt een niet-BP-pomphouder aan het woord, die zijn omzet met 35 procent heeft zien stijgen sinds de olieramp. Het tankstation ligt vlakbij een BP-pomp. Op Facebook beweert een Amerikaanse vrouw dat ze drie BP-tankstations heeft gezien, waarvan de eigenaar het logo had afgedekt. Volgens haar om te voorkomen dat automobilisten het tankstation voorbij zouden rijden. Critici vinden dat door de boycot vooral de tankstationhouders worden geraakt – veelal franchisehouders – en niet BP zelf.

In Nederland zijn meer dan 350 BP-tankstations. Er is nog geen specifiek Nederlandse oproep tot een boycot geweest.